SK (N)
 

Drezína motorová Tatra T 15/30

 

V celom 19. a i v prvej polovici 20. storočia, kedy železnica bola prakticky jediným pozemným dopravným systémom, kedy železničná trať bola v určitej oblasti často jedinou existujúcou komunikáciou a kedy na šírej trati malo svoje pracovisko ešte významné množstvo železničných zamestnancov, existovala pomerne častá potreba služobnej dopravy jednotlivcov alebo malého počtu osôb medzi stanicami a pracoviskami na šírej trati (napr. inšpekčné jazdy traťmajstrov, kontrolné cesty úradníkov na rozostavaných tratiach, pri mimoriadnostiach apod.). Pre tieto účely boli už od vzniku železníc stavané ľahké koľajové vozidlá, spočiatku poháňané svalovou silou, od začiatku 20. stor. aj so spaľovacím motorom. Ich spoločným menovateľom bola možnosť odstrániť ich prakticky kdekoľvek silami obsluhy z trate a uvoľniť ju tak pre vlakovú dopravu. V snahe vyriešiť na úrovni doby problém jednoduchej a lacnej služobnej prepravy osôb na železničnej sieti ČSD vyhlásilo Ministerstvo železníc roku 1924 súťaž na vhodné motorové vozidlo. Pre tento účel vyrobila v tom istom roku firma Tatra Kopřivnice motorovú drezínu Tatra T 15. Bola odvodená od vtedy vyrábaného automobilu Tatra T 11. Karoséria drezíny bola upevnená na rám z valcovaných profilov prierezu U. Ten spočíval prostredníctvom dvoch poleliptických pier a liatinových ložiskových domkov s dvojradovými valivými naklápacími ložiskami na dvoch tuhých nápravách. Drezínu poháňal plochý dvojvalcový vzduchom chladený motor objemu 1056 ccm s výkonom 12 k prostredníctvom dvojstupňovej prevodovky s vnútornou reverzáciou a kardanového hriadeľa. ČSD po porovnávacích skúškach s drezínami Wohanka objednali u firmy Tatra niekoľko kusov týchto drezín. Od roku 1927 ich dodávala Tatra s vylepšenými motormi T 12 a – pravdepodobne od roku 1932 – aj s väčším štvorvalcovým motorom T 30 (1678 ccm, 24 k). Vyrábali sa buď s otvorenými karosériami, krytými v prípade nepohody plátenou strechou, alebo ako tzv. „nástavková limuzína“ (t. j. s demontovateľnou pevnou strechou a okennými rámami), či ako limuzína s pevnou strechou. Spoločným znakom týchto karosérií bola predná kapota v charakteristickom tvare, pripomínajúcom žehličku. Do roku 1932 bolo vyrobených 71 drezín T 15 (obvykle štvormiestnych), do roku 1938 bolo vyrobených ďalších 30 ks drezín T 15/30 (časť so štvormiestnou, časť so šesťmiestnou karosériou). Predmetná drezína reprezentuje typ T 15/30 so štvorvalcovým plochým vzduchom chladeným motorom T 30, štvormiestnou karosériou typu „nástavková limuzína“.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky