SK (N)
 

WRa ČSD, r. v. 1959 (51 54 88 10 032-3)

 

Tento vozeň (výrobca VEB Waggonbau Goerlitz, rok výroby 1958) možno považovať za reprezentanta posledného vývojového kroku k jednotnému osobnému vozňu typu “Y” UIC v s dĺžkou 24,5 m, vzdialenosťou otočných čapov 17,2 m a rázvorom podvozku 2,4 – 2,5 m, jednotne zavádzaných na ČSD a v rámci ďalších železničných správ OSŽD od polovice 60. rokov 20. stor. I napriek intenzívnej snahe o dôsledné vyľahčenie celozváranej konštrukcie (hmotnosť bez vody iba 42 t) sa dĺžka tohto typu cez nárazníky 24,9 m (so vzdialenosťou otočných čapov 17,0 m) ukázala ako príliš veľká a počas prevádzky dochádzalo postupne k určitému trvalému prehnutiu vozňovej skrine. Patrí medzi 10 jedálenských vozňov dodaných ČSD v období zimy 1958/59. Obdržali radové označenie WR 400 – WR 409. Dodávka týchto vozňov dovolila vyradiť väčšinu starých a nevyhovujúcich jedálenských vozňov ČSD. Vozeň je priechodzí, chodba za nástupným oddielom obchádza kuchyňu, potom prechádza dve jedálne so 42 sedadlami (usporiadanie 2 + 1) a za priechodom medzi topnou kabínou, umyvárňou a výčapom vyúsťuje do zadného nástupného priestoru. Osvetlenie je žiarivkové (s rotačným meničom) a žiarovkové. Vetranie je nútené s rozvodom kanálom v strope a ohrevom počas zimného obdobia na 22° C. Je vybavený iba priebežným káblom elektrického kúrenia (Železničář 17/1979, str. 266 – 267). Zaujímavý je bezrázsochovými podvozkami typu Goerlitz V – išlo o jedno z prvých uplatnení tohto typu podvozku na ČSD.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky