SK (N)
 

Ce BEB, r. v. 1911 (MSV 24 03 88 035)

 

Predmetný dvojnápravový osobný vozeň 3. vozňovej triedy kombinovanej stavby s rázvorom 9,25 m (výrobca Ringhoffer, rok výroby 1911) demonštruje jeden z vývojových krokov z prvých rokov 20. stor. ku stavbe rýchlikových dvojnápravových vozňov, pri ktorých pomer hmotnosti a počtu sedadiel je priaznivejší než u vtedajších štvornápravových vozňoch. Vozeň je zaujímavý zvláštnym riešením dvojitého vypruženia, pri ktorom skriňa s vlastným rámom bola prostredníctvom štyroch kratších obrátených listových pružníc uložená na vlastnom pojazdovom ráme konvenčnej konštrukcie s dvoma nápravami, rajdovne uložených v pevných rázsochách. Hoci toto riešenie malo svoje nevýhody (bolo drahé a komplikovalo údržbu spojok parného kúrenia a plynového osvetlenia medzi rámom pojazdu a rámom skrine), bolo vyrobených celkom 10 vozňov s 1. a 2. vozňovou triedou (ABe 47 – 56, roky výroby 1907 – 1908) a 17 vozňov 3. triedy (Ce 461 – 477, roky výroby 1911 a 1913). Z výroby bol vozeň označený ako BEB Ce 463, od roku 1918 BD Ce 463, od roku 1924 ČSD Ce 3-6818, od roku 1957 obdržal číslo Be 3-2245. Vo februári 1959 bol pridelený Košickej dráhe pre mostný vlak ako obytný vozeň MSV 24 03 88 035. (Zuska, V.: Osobní vozy Buštěhradské dráhy, Lokálka Group Rokycany 2001, str. 49). V roku 2016 bola na vozni vo firme Jozef Majtáň Stroj-mat Topoľčany dokončená oprava do prevádzkyschopného stavu.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky