SK (N)
 

F ČSD, r. v. 1955 (9-2309)

 

Dvojnápravové celokovové poštové vozne radu F s jednonápravovými podvozkami typu Rybák, medzi ktoré patrí aj predmetný vozeň F 9-2309 ČSD (výrobca Tatra Smíchov, predtým Ringhoffer, rok výroby 1955, výrobné číslo neznáme), sú odvodené od celokovových osobných vozňov Ce a Be, vyrábaných českými vagónkami od roku 1938. Zachovávajú ich spodok s rázvorom 9,4 m i rozmery a členenie skrine. Hoci typový výkres tohto poštového vozňa bol českým ministerstvom dopravy a techniky schvaľovaný roku 1942, k jeho výrobe došlo po mnohých úpravách a novom schválení až po vojne. Vozňová skriňa má normálnu šírku 3000 mm a na jednom predstavku zúžený nástupný priestor. S ním susedí úradovňa (výpravňa uzáverov), opatrená stolmi a nad nimi radom priehradiek. U stolov sú sklápacie a otáčacie sedadlá a kreslo. Z oboch bokov ústia do stola schránky vlakovej pošty. V tomto oddieli sú umiestnené tiež kachle na tuhé palivo, dva šatníky a toaleta. Druhý veľký oddiel je výpravňa záverov (skladisko) s dvojkrídlovými dverami v každej bočnici a s policami na stenách. Keďže bola táto polovica vozňa v prevádzke viac zaťažovaná, má príslušný jednonápravový podvozok tvrdšie pruženie. Osvetlenie interiéru bolo pôvodne vylepšené oknami v streche, tie však boli neskôr demontované. Vozňovému typu bol pridelený rad F. Prvá séria týchto vozňov bola vyrobená v podniku Tatra Kolín a bola dodaná v dvoch skupinách: F 5-0700 až 5-0732 (výr. čísla 6641 – 6673) od 5.1. do 13.7.1948, druhá skupina F 5-0733 až 5-0757 (výr. čísla 6864 – 6888) od 8.10. do 15. decembra 1949. Vozne sa stali majetkom poštovej správy. (Svět velké i malé železnice 1/2002, str. 24). Potom došlo ku zmene dokumentácie (napr. dvojkrídlové dvere boli presunuté ku stredu výpravne záverov apod.) a v novej podobe dodala smíchovská Tatra ďalších 30 vozňov (do č. F 5-0787) roku 1955 – do tejto skupiny patrí aj predmetný vozeň. Poštové vozne tohto typu boli štandardne opatrené nízkotlakým parným kúrením, dodatočne obdržali aj priebežný kábel elektrického kúrenia (Železničář 16/1976, str. 221). Podľa údajov Hlavnej knihy, vedenej od r. 1927 na Ministerstve železníc ČSR bol predmetný vozeň z výroby označený ako ČSD F 5-0784. Roku 1957 bol preznačený na F 9-2309 a po roku 1966 obdržal dvanásťmiestne číslo 50 54 00-20 238-6. Termín zrušenia vozňa nie je známy. Popis vozňa je v knihe Jindra, S., Frolík, M.: Osobní vozy ČSD, NADAS, Praha 1967, s. 494. Roku 1955 bola domovskou stanicou vozňa Praha střed, udržiavacie dielne Bubny. Tieto údaje poskytol p. Ing. Zdeněk Maruna listom z 29.7.2004. Vozeň je zverený do starostlivosti Albatrosklubu Bratislava.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky