SK (N)
 

Aký bol Rendez 2010

 

V Železničnom múzeu Bratislava východ sa 19. a 20. júna 2010 uskutočnil už 12. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel. Podujatie usporiadali Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Dopravný podnik Bratislava, a. s., Klub železničnej nostalgie Bratislava východ a Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ v spolupráci s ďalšími slovenskými klubmi historických železničných vozidiel a klubmi železničných modelárov. Tento rok akciu opäť navštívilo niekoľko tisíc ľudí, a to aj napriek nepriaznivej predpovedi počasia, ktorá sa nakoniec nevyplnila.

Podujatia sa zúčastnilo 6 parných rušňov – 331.037, 477.013, 486.007 498.104  zo Slovenska a za Rakúsko sa predstavili rušne 30.33 a 109.13, pričom ten druhý doviezol v sobotu návštevníkov z Viedne, 11 motorových rušňov – T 458.1141 z Českej republiky a slovenské T 211.0823, T 444.0055, T 444.1082, T 466.0253,  T466.0254, T 478.1201, T678.012, T 679.019, T 679.1168 a zaujímavý rušeň Hunslet Spoločnosti Slovnaft, a.s. a 6 motorových vozňov – M 131.1053, M 131.1125, M 131.1443,  M 262.007, M 274.004 a maďarský Árpád, ktorý v sobotu priviezol návštevníkov z Maďarska.

Program podujatia začal v sobotu 19. júna ráno o 9.00 prezentáciou "malých železníc" - modelových koľajísk, záhradnej železnice a železnice s mierkou 1:8 s funkčným parným rušňom radu 310.0. Zároveň sa začali presúvať vystavované vozidlá za točňu, kde čakali na začiatok prezentácie. Pred začiatkom prezentácie doviezol v sobotu návštevníkov zo stanice Bratislava Petržalka mimoriadny "hurvínkovský" vlak, pozostávajúci z troch motorových vozňov radu M131.1 a dvoch prívesných vozňov. V nedeľu zas prišiel pred prezentáciou mimoriadny vlak z Trnavy, ktorého súprava bola zložená z motorového vozňa M 262.007, prípojného vozňa Balm a motorového vozňa M 274.004. Okrem nich návštevníkov počas obidvoch dní vozili z bratislavskej hlavnej stanice a späť motorové vlaky tvorené obidvomi spomínanými súpravami. O 10.00 začala prezentácia prevádzkyschopných vozidiel v pohybe s tým, že vozidlá postupne prechádzali z račianskeho konca areálu, cez točňu na vajnorský koniec, pričom po prejdení točne zastavili a moderátor podujatia v krátkosti povedal základné informácie o každom vozidle. Keď sa vozidlá po prezentácii vrátili na svoje miesta, prišla na rad najhlučnejšia atrakcia podujatia - ukážky boja improvizovaného pancierového vlaku Štefánik. Aj keď najmenších návštevníkov táto ukážka skôr vystrašila, je dôležité pripomínať si aj takéto okamihy slovenských dejín. Po skončení ukážky dostal o 12.00 priestor C. a k. komorný dychový orchester pod vedením RNDr. Zbyňka Kubáčka, CSc., ktorý odohral nádherný hodinový koncert. Potom nasledoval ďalší program. Záujemcovia sa mohli odviezť na osobných drezínach Tatra/STW a Warszawa, na motorovom vozíku Tatra T 14/52 alebo na stanovišti parného rušňa. V sobotu táto úloha pripadla na "Albatros" 498.104, v nedeľu na miestnu "Uhranku" 331.037, ktorú bolo predtým potrebné "vypárať" zo stredu súpravy pancierového vlaku. V nedeľu po obede sa k vozeniu návštevníkov pridal aj motorový rušeň Hunslet zo Slovnaftu. Veľmi zaujímavým spestrením bol parný valec, ktorý občas "vyžehlil" záujemcom sako alebo ručník, občas pripravil na recyklovanie PET fľaše.

V poobedňajšom programe obidvoch dní boli zaradené dve jazdy parných vlakov. V sobotu ich odviezli parné rušne 331.037 a rakúsky 30.33, pričom súpravu tvorilo sedem vozňov Ci a jeden Ce. Prvý vlak išiel do stanice Bratislava Nové Mesto, druhý zamieril za Dunaj do Petržalky. Keďže na sieti ŽSR je potrebné viesť za parnými vlakmi požiarny vlak, bola táto nevyhnutnosť doplnená o niekoľko nákladných vozňov, vďaka čomu požiarny vlak vyzeral ako bežný manipulačný nákladný vlak a stal sa tak zaujímavejším pre fotografov. Do Nového Mesta a späť ho odviezli rušne T 466.0254 a T 678.012, do Petržalky zase dvojica "Karkuliek" T 444.0060 a T 444.1082. V nedeľu boli vozidlá na parnom vlaku omnoho väčšie - súpravu tvorili štvornápravové vozne (Ca+Ca+Bai+Aa+Bai) a hnacími vozidlami boli rušne 486.007 a 477.013. Na vozbe požiarnych vlakov sa podieľal rušne T 679.019 a T 679.1168, pričom "Sergeja" na vlaku do Petržalky vystriedal rušeň T 458.1141.

Spestrením sobotňajšieho programu bolo nočné fotenie. Najviac fotografov prilákali parné rušne zoradené pri vajnorskej strane točne. Vedľa seba tam stáli rušne 477.013, 498.104, 486.007, 30.33 a tiež 555.3008, ktorý by sa mal na budúci rok predstaviť už v prevádzkyschopnom stave. Na opačnom konci točne stáli dva "Pomaranče". Trochu v úzadí boli ostatné motorové rušne, ktoré boli odstavené pred halou. 


Medzi vystavenými vozidlami nechýbal ani Zelený Anton 486.007 z Vrútok


Návštevníci obdivovali aj parný rušeň 109.13, ktorý doviezol vlak z Viedne


Z Budapešti doviezol návštevníkov motorový vozeň Árpád. Obdobné motorové vozne jazdili na Slovensku od prvej polovice 40. rokov 20. storočia pod označením M 283.0


Motorový rušeň Hunslet anglického pôvodu predstavila spoločnosť Slovnaft, a.s.


Albatros 498.104 sa na Rendezi predstavil po niekoľkoročnej oprave. Preto niet divu, že zástup záujemcov o zvezenie sa na stanovišti bol dlhý


Drezina Warszawa s nedávno obnoveným vonkajším náterom sa pri vození záujemcov málokedy zastavila


Originálny guľometný vozeň, ale aj ostatné vozne pancierového vlaku Štefánik boli tiež stredobodom záujmu mnohých návštevníkov, najmä keď si mohli prezrieť aj jeho útroby


 V sobotu poobede odviezol Pomaranč T 679.019 mimoriadny vlak s návštevníkmi z Rakúska naspäť do Marcheggu. Vlak ďalej pokračoval do Viedne vedený parnou trakciou - rušňom 109.13 a Pomaranč sa vrátil naspäť do Bratislavy, aby na druhý deň mohol odviezť ďalšie mimoriadne vlaky...


V podvečerných hodinách si dymenie vyskúšala už aj Mazutka 555.3008


Nočného fotenia pri točni sa zúčastnili parné rušne 555.3008, 30.33, 486.007, 498.104 a 477.013


Aj Pomaranče T 678.012 a T 679.019 si večer spolu zapózovali


Ostatné motorové rušne boli odstavené pri miestnej hale


Pod zauhľovacím výťahom Teudloff oddychoval v noci parný rušeň 331.037


 C. a k. komorný dychový orchester pod vedením majstra Kubáčka


Parný valec bol často stredobodom pozornosti


Pred administratívnou budovou sa preháňali aj vláčiky záhradnej železnice


Pes - nadšenec železnice si tiež prišiel na svoje







 Zatiaľ nebol pridaný žiadny príspevok. Pridajte ho ako prvý.
 

Vyhľadávanie



Prezentácia



Články



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky