SK
 

Rendez 2009

 

11. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel, ktorý sa konal v dňoch 13. a 14. júna 2009 v priestoroch Železničného múzea Bratislava východ (staré rušňové depo Bratislava východ) usporiadali Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Dopravný podnik Bratislava, a. s. a Klub priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ v spolupráci s ďalšími slovenskými klubmi historických železničných vozidiel a klubmi železničných modelárov.

Podujatia sa zúčastnili 4 parné rušne – DT 1.07 z Rakúska a 331.037, 464.001 a 477.013 zo Slovenska, 7 motorových rušňov – T 458.1141 z Českej republiky a slovenské T 211.0823, T 444.0055, T 444.0060, T466.0254, T 478.1201 a T 679.019 a 6 motorových vozňov – M 131.1443, M 240.039, M 240.042, M 262.007, M 274.004 a maďarský Bbmot 640 MÁV, ktorý v sobotu priviezol návštevníkov z Maďarska.

Program podujatia začal v sobotu 13. júna o 9.00 prezentáciou modelových koľajísk a záhradnej železnice. Zároveň sa začalo prestavovanie vozidiel do východiskových pozícií pred prezentáciou. Medzitým prišiel historický vlak ťahaný rušňom T 679.019, ktorý priviezol návštevníkov z Trnavy. V nedeľu tento vlak priviezla dvojica rušňov – T 458.1141 a T 466.0254. O 10.00 začala prezentácia prevádzkyschopných vozidiel v pohybe s tým, že vozidlá postupne prechádzali z račianskeho konca areálu, cez točňu na vajnorský koniec, pričom po prejdení točne zastavili a moderátor podujatia v krátkosti povedal základné informácie o každom vozidle. Po skončení prezentácie od 11.00 začali jazdy na motorových drezinách a spolujazdy na stanovišti parného rušňa. V sobotu mali voziť záujemcov na svojom stanovišti rušne 464.001 a 477.013, avšak pre vážnu poruchu rušňa 464.001 musel túto úlohu zvládnuť popradský „Papagáj“ 477.013 sám. V nedeľu sa na tomto výkone striedali domáci rušeň 331.037 a rakúsky DT 1.07. Počas obidvoch dní premával v hodinových intervaloch medzi bratislavskou hlavnou stanicou a areálom historický motorový vlak, ktorý privážal a odvážal návštevníkov. V sobotu boli na tento vlak nasadené obidva motorové rušne M 240.0, v nedeľu ich vystriedali M 262.007 a M 274.004. Každý deň bolo takto vypravených osem párov vlakov.

Ďalšími lákadlami, ktoré si mohli návštevníci vychutnať boli parný vlak do Petržalky a motorový vlak do Senca. Parný vlak bol vypravený 5 minút po pol druhej poobede a po odchode z areálu smeroval do stanice Bratislava – Vajnory, odkiaľ išiel cez stanicu Bratislava Nové Mesto do Petržalky a naspäť. V sobotu sa na tomto vlaku zaskveli rušne 331.037 a DT 1.07. Požiarny vlak, ktorý ich  „prenasledoval“ bol v réžii zachovaných múzejných „Karkuliek“, teda motorových rušňov T 444.0055 a 0060. V nedeľu mali na vlak nastúpiť rušne 464.001 a 477.013. Avšak nasadenie týchto rušňov bolo v sobotu večer veľmi otázne, nakoľko okrem už spomínanej poruchy prievidzskej „Ušatej“ sa problém vyskytol aj na rušni 477.013. Všetko sa však v noci zo soboty na nedeľu podarilo vyriešiť vďaka šikovným rukám ľudí, ktorí sa o historické železničné vozidlá starajú a zázemiu, ktoré poskytuje Múzejno-dokumentačné centrum ŽSR VVÚŽ. Nakoniec mohli obidva rušne v nedeľu bez problémov odviezť svoj vlak do Bratislavy – Petržalky a naspať Hnacími vozidlami na požiarnom vlaku boli tento krát M131.1443 a M 240.039. Podvečerné vlaky vedené historickými motorovými rušňami do Senca a naspäť boli zabezpečené v sobotu dvojicou rušňov T 458.1141 a T 466.0254 a v nedeľu rušňom T 679.019.

Spestrením programu bolo aj sobotňajšie nočné fotenie. Keďže tohtoročný zraz bol venovaný najmä motorovej trakcii, tak aj nočné fotenie bolo tomu prispôsobené – pri točni pózovali motorové rušne a motorové vozne zaujali svoje miesta pre fotografov pri hale, v ktorej sa nachádza moderný podúrovňový sústruh.


Tak, ako bolo na stránkach Múzejno - dokumentačného centra avizované, počas podujatia prebiehalo aj on-line vysielanie z areálu, kde mohli záujemcovia sledovať dianie. TU máte možnost pozrieť si 18 videonahrávok z tohto on-line vysielania. K videonahrávkam sa dostanete aj kliknutím na položku Archív vysielania v hlavnom menu na hlavnej stránke.


Obidva dni sa to v areáli depa len hemžilo ľuďmi


Veľmi obľúbenou atrakciou bolo vozenie sa na motorových osobných a nákladných drezinach


Domáci rušeň 331.037 čakajúci s vlakom do Petržalky v obložení návštevníkmi


Medzi vystavenými vozidlami bola aj "Mazutka" 555.3008, na ktorej prebieha oprava do prevádzkyschopného stavu


O prievidzskú "Ušatú" 464.001 sa celý víkend starala aj táto čiernovlasá kočka


Rakúsky parný rušeň DT 1.07 pred odchodom s vlakom do Petržalky


Novinkou na podujatí bol motorový vozeň M 131.1443 Spolku považskej dráhy Žilina, ktorý sa po oprave prezentoval verejnosti prvýkrát


Historické vozidlá motorovej trakcie zoradené na paprskoch pri točni - zľava T 444.0060, T 466.0254, T 478.1201, M 131.1443, T 679.019 a T 458.1141


Podujatie Rendez Diesel 2009 umožnilo aj stretnutie dvoch výrobkov Turčianskych strojární Martin - rušňov T 444.0060 z roku 1963 a T 466.0254 z roku 1979


Pri hale pózovali pri nočnom fotení motorové vozne - zľava M 262.007, M 131.1443, M 240.042, M 240.039 a M 274.004


Pohľad na parné rušne v rannom slnku má svoje zvláštne čaro


V nedeľu ráno nebolo na rušni 477.013 badať ani známky o tom, že na ňom celú noc šikovné ruky odstraňovali pomerne závažnú poruchu 




Rakúsky parný rušeň DT 1.07. Obdobné vozidlá boli pod označením M 273.1 v prevádzke aj na Slovensku od 40. rokov 20. storočia. Objednali si ich vojnové Slovenské železnice a v roku 1940 ich vyrobila lokomotívka Florisdorf. Rýchla dvojčitá tendrovka so služobným oddielom mala usporiadanie pojazdu 1' B 1', vonkajší Heusingerov rozvod a ventilový rozvod Lentz


Rušne T 444.0060, T 679.019 a T 478.1201 zoradené pred prezentáciou


"Papagáj" 477.013 na točni počas prezentácie  


Rušeň 464.001 pri otáčaní na točni


"Ušatá" 464.001 tesne pred odchodom zo stanice Bratislava-Vajnory


Výstava a jej program pritiahli všetkých - ženy, mužov aj deti...


Nad vystavenými exponátmi sa zamýšľala nejedna žena







 Zatiaľ nebol pridaný žiadny príspevok. Pridajte ho ako prvý.
 

Vyhľadávanie



Prezentácia



Články



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


28
29
30
31
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1

Momentálne nie sú plánované žiadne podujatia.



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky



Neprehliadnite

Múzejno-dokumentačné centrum je na FaceBook-u. Pridajte sa k nám aj vy.