SK (N)
 

Fa ČSD, r. v. 1934 (5-2084)

 

Poštový vozeň Fa 5-2084 (rok výroby 1934, výrobca Ringhoffer, výrobné číslo 125 497) je v podstate vyvrcholením konštrukcie poštových vozňov, ktoré boli stavané pre kkStB od roku 1894. Nadviazal na výrobu dvojitých poštových (u ČSD označené radom FF) vozňov, dodávaných od roku 1871. Vozeň radu Fa je štvornápravový vozeň určený na prepravu a triedenie poštových a listových zásielok. Je zmiešanej stavby s oceľovým nitovaným rámom, na ktorom je drevená kostra skrine s vonkajším oplechovaním. Strecha je krytá plachtovinou, vozeň mal nástrešok s vetracími klapkami typu LP. Na jednom čele je brzdárska plošina s kľukou ručnej brzdy. Skriňa je umiestnená pomocou plochých torní a klzníc na dvoch nitovaných dvojnápravových podvozkoch stredoeurópskeho typu. Primárne vypruženie je zabezpečené listovými pružnicami, sekundárne vinutými pužnicami. Vozeň je vybavený tlakovou brzdou Westinghouse. Osvetlenie je elektrické, kúrenie je parné, alebo nezávislé kachľami. Pôdorysne je vozeň rozdelený na menšiu výpravňu uzáverov, kde je aj WC pri jednej bočnici a vačšiu výpravňu záverov. Na oboch bočniciach sú dvoje dvojkrídlové dvere. Predmetný vozeň je posledný z troch vozňov poslednej série vozňov danej konštrukcie pre ČSD. Vyrobený bol na základe objednávky č. 16510-V/5 z 5.6.1934. Dňa 20.12.1934 bol prevzatý vo výrobnom závode a prvou domovskou stanicou boli Košice. Počas 2. sv. vojny niesol u SŽ číslo Fa 7028. V roku 1956 patril vozeň stanici Bratislava hl. st. a niesol číslo Fa 9110. V roku 1957 prešiel vozeň generálnou opravou, pri ktorej bol mierne zmodernizovaný. Bol odstránený nástrešok, doplnené bolo elektrické kúrenie. V roku 1966 bol vozeň preznačený na 50 54 90-10 509-3 a v decembri 1972 bol ako posledný svojho radu zrušený s určením na prestavbu pre potreby iných zložiek železníc. Vozeň označený ako SVS 43 997 bol do zbierok MDC získaný bezplatne v roku 1991 od Železničného staviteľstva Brno. Do Bratislavy dorazil dňa 10.3.1991. V januári 2001 bol presunutý do RD Zvolen, kde mal byť vozeň opravený s adaptáciou pre montáž modelového koľajiska. Avšak po nevydarenom pokuse sa vozeň v septembri 2005 vrátil do Bratislavy. V roku 2006 bol vozeň presunutý do Topoľčian, kde bola zadaná jeho oprava do vystavovateľného stavu u firmy Stroj-Mat. Oprava bola dokončená v októbri 2008, vozeň bol následne presunutý do expozície Národného železničného parku v bývalom depe Bratislava východ. V súčasnosti nesie označenie Fa 9110.


Vyhľadávanie



Prezentácia



Zbierka



Sponzori stránky & reklama

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


Najbližšie podujatia - Január 2011


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5



Aktuálne plagáty




Linky na iné stránky