Parný rušeň 475.196 (r. v. 1950, výrobca Škoda, výrobné číslo 2619) je dvojvalcový dvojčitý univerzálny parný rušeň na prehriatu paru s usporiadaním náprav 2´ D 1´ a vlečným tendrom. Stroje tohto typu sú významným medzníkom v československej rušňovej konštrukcii. S postupujúcou výrobou sa tu - prvýkrát na lokomotívach ČSD - objavovali spaľovacie komory, termosifóny, mechanické prikladače, valivé nápravové i tyčové ložiská, výfuková sústrava Kylchap. V rokoch 1947 - 1950 vyrobila lokomotívka Škoda v troch sériach 172 kusov rušňov, z ktorých 15 bolo dodaných do Kórei. Pre svoju univerzálnosť i nižšie nápravové zaťaženie boli umiestnené vo väčšine slovenských rušňových diep, kde slúžili až do polovice 70. rokov 20. stor. Rušeň 475.196/932.359 bol zrušený dňa 20.6.1975 výnosom 17232/75 FMD a doslúžil ako vykurovací kotol K 652 (preznačený k 1.10.1975) v RD Fiľakovo. V súčasnosti je prevádzkyschopný rušeň zverený do starostlivosti Spolku Výhrevne Vrútky.
Vyhľadávanie
Prezentácia
Zbierka
Sponzori stránky & reklama
Najbližšie podujatia - Január 2011
15.06.2024 | Rendez 2024 - 24. celoslovenský zraz historických železničných vozidiel (trvá do 16.06.2024) |
29.06.2024 | 140 rokov trate Topoľčany - Veľké Bielice |
27.07.2024 | Letný parný deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |
31.08.2024 | Zvolen 2024 |
07.09.2024 | Drezinový deň v Železničnom múzeu SR Bratislava východ |